Koło Naukowe Hydro+
Koło Naukowe Hydro+ działa przy wydziale Mechaniczym na Politechnice Wrocławskiej. Koło zajmuje się budową pojazdu napędzanego sprężonym powietrzem na międzynarodowe zawody pojazdów pneumatycznych w Eger na Węgrzech. Naszym zadaniem jest zbudowanie prototypowego pojazdu pneumatycznego zaczynając od pomysłu i projektu aż do wykonania. Takie przedsięwzięcie wymaga wiele pracy, wysiłku i czasu, dlatego też często ten sam pojazd jest udoskonalany przez wiele kolejnych lat, zanim się zbuduje nowy. Nasze koło naukowe do tej pory zbudowało już cztery pojazdy pneumatyczne. Obecnie od zeszłego roku pracujemy nad nowym, jeszcze bardziej innowacyjnym pojazdem, z którym chcemy wystartować na zawodach w maju 2021 roku.
Pomysł zastosowania sprężonego powietrza do napędu pojazdu nie jest nowy. Już w 1876 roku w Paryżu pojawił się tramwaj o napędzie pneumatycznym. Zastosowany w tym pojeździe silnik był dziełem konstruktora polskiego pochodzenia Ludwika Mękarskiego. Ostatnie tramwaje na sprężone powietrze kursowały we francuskim mieście Nantes w 1917 roku.
Współcześnie samochody o napędzie pneumatycznym są projektowane przez kilka firm w krajach na całym świecie i są pokazywane na targach motoryzacji. Pojazdy pneumatyczne badają też największe francuskie koncerny samochodowe. Dotychczas do produkcji i sprzedaży ten rodzaju napędu pojazdów wprowadziła jedynie jedna indyjska firma w swoich samochodach. Chociaż ten rodzaj napędu pojazdów znany jest już od ponad 100 lat to nie został jeszcze dopracowany do takiej formy, żeby być używanym powszechnie we współczesnych samochodach.
Koło Naukowe Hydro+ podążając za światowymi trendami w motoryzacji bada napęd pneumatyczny w samochodach konstruując swój własny prototyp pojazdu pneumatycznego. Nasze Koło Naukowe zrzesza około 15 członków. Nasz zespól składa się z kilku działów, które mają przydzielone swoje zadania przy budowie pojazdu. Nasze działy to:
- Pneumatyka – osoby w tym dziale zajmują się konstrukcją i układu pneumatycznego. Ich zadaniem jest zamienić energię zmagazynowaną w butli na sprężone powietrze na jak największą liczbę wysunięć siłownika pneumatycznego,
- Zawieszenie – osoby z tego działu konstruują przednie i tylne zawieszenie oraz układ kierowniczy,
- Konstrukcja nośna – w tym dziale jest konstruowana rama naszego pojazdu. Są tutaj nasi specjaliści od obliczeń wytrzymałościowych wspomaganych komputerowo,
- Aerodynamika – w celu zminimalizowania oporu powietrza naszego pojazdu osoby z tego działu konstruują odpowiednie nadwozie z włókien ciągłych (szklanych i węglowych) wykorzystując zaawansowane metody wytwarzania,
- Napęd – osoby z tego działu są odpowiedzialne za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego siłownika na ruch postępowy pojazdu. Budują różne mechanizmy między innymi z kół zębatych, sprzęgieł, wałów czy łańcuchów,
- Marketing – tutaj są nasi biznesowi agenci. Chociaż ich pracy nie widać bezpośrednio w jeżdżącym pojeździe to ich praca jest niezbędna podczas budowania pojazdu. Zajmują się sprawami formalnymi na uczelni oraz pozyskiwaniem sponsorów.
Konstruując nasz pojazd pneumatyczny liczymy, że robimy coś dobrego dla naszego społeczeństwa. Badając napęd, który jest cichy i nie wydziela spalin mamy nadzieję, że przyczyniamy się do czystszego powietrza w naszej okolicy. Naszym marzeniem jest, żeby sprężać powietrze za pomocą energii wiatru lub energii rzek, bez niepotrzebnej przemiany na prąd elektryczny, a następnie bezpośrednio wykorzystywać je jako paliwo do samochodów.
Opiekun koła: dr hab. inż. Wiesław Fiebig, prof. PWr
email: kolonaukowehydroplus@gmail.com
/ Hydro+
Starty w zawodach International Pneumobile Competition
Nasz sztandarowy projekt – Pneumobil – konstruowany jest z myślą o międzynarodowych zawodach pojazdów pneumatycznych: Emerson’s AVENTICS™ International Pneumobile Competition, które od lat odbywają się w Eger na Węgrzech. Na zawodach rywalizujemy między innymi w konkurencji na najszybszy pojazd czy na pojazd o największym zasięgu. Na konkurs, który jest organizowany przez jedną z największych firm pneumatycznych świata, przyjeżdża zawsze około pięćdziesięciu drużyn z politechnik z całej Europy. Największym sukcesem Naszego Koła było zajęcie 1. miejsca w konkurencji długodystansowej na tych zawodach.
Obecnie trwają pracę nad 5 edycją naszego Pneumobilu konstruowanego z myślą o zawodach w 2021 roku.